Taxe absurde




Blesteme si injuraturi adresate lui Dragnea si Tariceanu, romanul iar e obligat sa scoata bani din buzunarul si asa gol.
În luna mai a acestui an vor intra în vigoare mai multe modificări la legislația privind inspecțiile tehnice periodice (ITP) ale mașinilor: se vor schimba condițiile în care pot trece mașinile de inspecție și regimul sancționatoriu, în principal. De la 1 ianuarie, șoferii cu mașini mai vechi sunt obligați să le ducă anual în inspecție, iar cei cu mașini noi fac prima inspecție la trei ani de la înmatriculare. Mașinile la care se vor găsi probleme majore sau periculoase nu vor trece de ITP și vor reveni în inspecție peste 30 de zile pentru a se verifica dacă problemele s-au remediat.

La prima vedere pare corecta grija statului fata de cetatenii sai, presupusi conducatori de rable. 
La a doua vedere, nu prea vezi motivatia acestei "griji", toate accidentele cu morti si raniti sunt din vina soferilor iar masinile implicate sunt "ultimul racnet"!
La a treia vedere te-au apucat dracii ca trebuie sa te duci anual ca boul sa te programezi si sa mai si platesti. Poate mai ai si un bec ars...doamne fereste!



 Mai multe modificări au fost adoptate anul trecut pentru acest act (prin Legea nr. 260/2017), ele urmând să intre în vigoare de la 20 mai 2018, dar există și chestiuni care se aplică deja, de la 1 ianuarie. Pe toate acestea le vom detalia mai jos.

Obligația de a efectua ITP-ul revine acum, conform ordonanței, deținătorului legal al vehiculului, însă din mai va reveni deținătorului certificatului de înmatriculare/înregistrare.
Pentru mașinile de uz personal (nu cele folosite pentru transport de persoane sau mărfuri), inspecția se face, în continuare, o dată la doi ani. De la 1 ianuarie însă, cei cu mașini mai vechi de 12 ani trebuie să se supună unor reguli noi: trebuie să treacă de ITP anual.

Tot cu aplicare de la 1 ianuarie 2018, ITP-ul pentru mașinile noi se va face prima dată după trei ani. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.


 Pentru alte categorii de vehicule, OG nr. 81/2000 prevede că inspecția trebuie să se facă astfel:
  •     autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune - la șase luni;
  •     autovehicule destinate transportului de persoane și care efectuează transport de persoane în interes personal, care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune - la un an;
  •     autovehicule utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere - la șase luni;
  •     autovehicule utilizate pentru învățarea conducerii auto - la un an, cu excepția autovehiculelor utilizate pentru învățarea conducerii auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, pentru care periodicitatea este de șase luni;
  •     autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, remorci și semiremorci având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată care nu depășește 3.500 kg  - la un an;
  •     motociclete, mopede, autovehicule cu trei roți și cvadricicluri - la doi ani;
  •     tractoare având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg - la un an; tractoare având o masă totală maximă autorizată care nu depășește 3.500 kg - la doi ani.
Practic, aici nu sunt aduse modificări. E de precizat însă că ITP-ul se va face la un an pentru autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.



 Tot din mai, problemele pe care le pot identifica angajații ITP-urilor la mașinile aduse la inspecție se vor împărți în deficiențe de trei feluri: minore, majore și periculoase (acum nu există o atare categorisire). Problema e că doar cele cu deficiențe minore vor trece de ITP, conform modificărilor ce vor fi aduse la OG nr. 81/2000. Iată care sunt tipurile de deficiențe pe care le luăm în considerare de la 20 mai:

    deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
    deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
    deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.


Ce se va întâmpla când se vor constata deficiențe majore sau chiar periculoase? Conform prevederilor ce vor intra curând în vigoare, mașinile vor fi aduse din nou în inspecție în maximum 30 de zile de la prima inspecție, ca să se verifice dacă problemele s-au rezolvat.

Asta va însemna o problemă pentru cei care își duc mașinile la inspecție pe ultima sută de metri până la expirarea ITP-ului, pentru că, dacă nu trec de inspecție din prima, vor fi nevoiți să se miște foarte repede pentru remedierea problemelor, ca să nu se trezească descoperiți și să riște amenzi (am detaliat subiectul amenzilor la final, existând și acolo modificări ce se vor aplica din mai).

După finalizarea inspecției se eliberează un certificat de inspecție tehnică periodică, în care va fi trecută, desigur, și perioada de valabilitate a ITP-ului, dar se va da proprietarului mașinii și un ecouson de ITP, care va fi aplicat pe plăcile de înmatriculare ori pe plăcile de înregistrare.




 "Cât" te costă să circuli fără ITP? Daca faci pe nebunul...au ac de cojocul tau!

Din 20 mai, în Codul rutier va fi trecută sancțiunea suspendării automate a înmatriculării mașinilor care circulă fără ITP (chestiunea a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 14/2017). Așadar, cine va circula fără ITP se va trezi că are înmatricularea suspendată, ceea ce va însemna o dublă sancționare pentru șoferul care va circula în astfel de condiții: una pentru lipsa ITP-ului și una pentru că circulă cu înmatricularea suspendată.

În momentul de față, conducerea pe drumurile publice a unui automobil care are ITP-ul expirat poate aduce sancționarea cu cel puțin nouă și cel mult 20 de puncte-amendă, adică o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Același act normativ prevede aceeași sancțiune pentru circularea cu o mașină a cărei înmatriculare a fost suspendată.

Prin urmare, șoferul va primi două astfel de amenzi dacă circulă cu ITP-ul expirat, totalul situându-se între 2.610 și 5.800 de lei. Nu e cam mult ?!


Sursa:  Simona Voiculescu
Redactor-șef adjunct, avocatnet.ro


Comentariile poporului

  valentin (utilizator neînregistrat) Acum 2 săptămâni
Autoturismele TAXI fac ITP-ul la 6 luni si tot cu probleme majore sunt. Dar asta este! Cand iti vine plicul de la zeci-sute de taximetristi!??!. Asa ca chestia cu ITP-ul la un an este rezultatul mintilor bolnave. Sunt sigur ca daca tara asta, ultima din Europa ultimilor 2000 de ani, ar avea un nivel de trai mai bun si masinile ar fi mult mai noi pe strazi. 
  Stancalia (utilizator neînregistrat) Acum 2 săptămâni
Nu stiti cum sa ne mai luati banii luam salariu de 1300 lei si vreti sa cumparam masini noi . Cei 1300 lei se duc pe curent apa rechizite copii de unde sa mai cumparam masini noi ? Voi aveti 1000-2000 de € bani de buzunar la mine au fost zile cand am trimis copii la scoala fara un pachetel de unde sa luam masini noi ? La noi masina este o necesitate nu ca la voi un lux . Eu am o masina mai veche si o tin pentru naveta mea si sa duc sa aduc copii de la scoala la 10km de domiciliu .nu am masina de lux de serviciu si nu am alte 3-4 masini de lux in curte .mai uitativa si la mijloacele de transport in comun in ce hal arata . 
  Mara (utilizator neînregistrat) Acum 2 săptămâni 1. „Mașinilor care circulă fără ITP, li se suspendă înmatricularea”. Și dacă nu circulă ?
2. Pe timpul acestei suspendări, cât ar fi ea de absurdă, se suspendă și obligația corespunzătoare/proporțională de impozit ? Se prelungește RCA cu perioada de suspendare ?
3. Cine nu trece de ITP, e obligat să revină în max 30 de zile. Și dacă revine la 45, ce se întâmplă, e amendat, sau nu mai are dreptul decât la RAR, sau ce anume ? Nu înțeleg această „obligativitate”. De fapt nu înțeleg nici ce aduce nou această mare lege, de exemplu clasificarea cu deficiențe minore/majore, pt că și până acum deficiențele minore...fiind minore (sic) nu atrăgeau respingerea la ITP. Iar celelalte, da. Deci ?
4. Cine a stabilit acele amenzi de 5800 de lei, probabil a fost molestat de părinți până dincolo de 18 ani :-) Altfel nu-mi pot explica această dușmănie. Speram de la această nouă lege, ceva bun și pentru șoferi, constructiv, ca de exemplu să nu iei amendă pe traseul dintre domiciliu și stația ITP la care poți dovedi că ai programare în ziua respectivă. Sau de ce nu ar fi decent, civilizat, mai ales că se vede cu ochiul liber dacă mașina e o căzătură sau din contră, e super îngrijită, să se dea mai întâi un avertisment, sau o amendă modică. Unii, și nu puțini, uită efectiv să facă ITP-ul. La câte avem de plată pe lumea asta, sincer, nu e nici crimă, nici pedofilie.... Știu că o să spuneți mulți că în Ro numai așa, cu amenzi drastice, se poate progresa. Așa o fi, dar din păcate, va progresa mai întâi tentația (foarte mare !) la șpagă. Și doar pt cetățeanul de rând, că știm toți că băieții cu lanțul gros la gât, se vor saluta „din priviri” cu organul și nu vor prezenta nici măcar actele, ca și până acum.
5. ITP la 1 an pentru mașinile mai vechi e clar o taxă mascată, o scumpire cu 100% a dreptului de a deține o mașină care în multe cazuri e mai sigură decât o mașină nouă la care-i cad plasticele de pe bord la gropile din București. Dacă măsura s-ar aplica și coroborat cu numărul de kilometri parcurs anual, mai treacă meargă. Pe de altă parte, am văzut că s-au întețit controalele RAR, de Poliție nu mai zic. Orice om care lucrează 8 ore/zi cu mașini, poate spune dintr-o privire, care mașină e periculoasă. N-am văzut până acum niciun echipaj care să oprească în trafic vreun Passat super-Euro 5 de 4-5 ani, luat evident de la o bătrână din Germania, care scoate fum de nu poți respira în spatele lui, sunt (și) motociclist și știu ce spun. Și nu sunt puține aceste cazuri. Am văzut de asemenea multe, foarte multe mașini cu anvelope de iarnă, chipurile legale, dar uzate, fără niciun pic de profil, imposibil să nu îți sară în ochi. Ați văzut cumva să fie trase pe dreapta și trimise la ITP ? Când se va întâmpla asta, o să pot să cred că interesează pe cineva cu adevărat siguranța noastră, a celorlalți.
6. A avea o mașină în ziua de azi pare a fi mai periculos decât a fura cu milioanele de euro, sau a face cine știe ce fapte antisociale, pentru care organele mereu găsesc motive: ba că nu sunt probe, ba că nu s-a depus plângere, etc etc. În schimb dacă ai mașină, ți se dă cu parul în cap....de la prima înfățișare. 5800 de lei amendă instantaneu/pac-pac/pe secundă, în condițiile în care agentul constatator nu cred că are mai mult de 2000-2500 de lei...pe lună !!!! Devine un megastress să circuli, te pândesc un milion de amenzi uriașe, nu mai e mult până când vom fi arestați pentru o prostie de ITP care între noi fie vorba, e superficială și incapabilă de a recunoaște mașina ce va deveni periculoasă pe următorul interval, ca dovadă că nici ei nu știu dacă să fie un an sau doi. Timp în care.... „ironically” și foarte trist de altfel, accidentele și numărul victimelor, cresc de la an la an. Și nu din cauza tehnicii, ci în proporție covârșitoare din cu totul alte cauze: infrastructură, erori umane, etc. 
  sorin (utilizator neînregistrat) Acum o săptămână
Nu este normal...eu fac pe an in jur de 5=6000 de km...cu ce este mai buna una care are in 3 ani 120 000...?Mentionez ca in afara de ulei si filtre nu am schimbat nimic....si sunt unic propietar...Sau cu ce este mai buna o masina accidentata ...dauna totala...dar are 4 ani de ex.... 
 
 

Comentarii